BUTA MATA vs BUTA HATI??

Buta mata dan buta hati??Apakah persamaan dan perbezaannya??Zahirnya makna buta itu sendiri tidak dapat melihat apa2.Namun di sini apakah yang dimaksudkan buta mata dan hati.Seringkali kita mendengar seseorang yang buta matanya iaitu tidak dapat melihat zahirnya keindahan dunia.Dilihatnya hanya kegelapan dalam setiap pandangannya.Tangan di iringkan tongkat penunjuk jalan tetapi apa pula buta hati?Hal ini yang sering kita lupa dan alpa.Ramai yang mengatakan bahawa buta itu diisyaratkan kepada mata yang tidak dapat melihat dan dikatakan gelap pandangan.Namun apakah yang dikatakan buta diisyaratkan kepada hati?Persoalah yang sentiasa bermain di fikiran.Peristiwa apabila melihat dua situasi ini dapat difahami akan maksudnya yang tersirat.

SITUASI 1
Dilihat seorang lelaki yang buta matanya meraba bumi ciptaan-NYA dengan tongkatnya sebagai penunjuk jalan untuk menuju ke satu destinasi yang ingin di tuju.Dalam keadaan yang gelap,dia masih tidak putus asa terus berjalan walaupun ada kalanya dia jatuh,terlanggar sesuatu barang dan tersalah arah.Namun kudratnya begitu tinggi untuk sampai ke destinasinya.Ada hamba yang berhati murni membantunya menyeberangi jalan tetapi ada yang kejamnya menghinanya.Tetapi tidak diendahkan semua itu.Yang pasti dia tiba di tempat itu.Akhirnnya berkat usahanya di telah sampai juga ke destiansi(masjid) itu.Betapa bersyukurnya dia dan tidak pernah merungut walau sedikit pun.Di dalam masjid itu,dia tidak berhenti-henti memuji Allah walau dia tahu saat ini dia sedang diuji begitu hebatnya.Dia memuji ciptaan Allah walaupun dia tidak pernah melihatnya.

SITUASI 2
Seorang lelaki yang celik matanya.Jalan penuh megah untuk ke destinasinya.Tidak dirisaunya kerana di dapat melihat perjalanannya.Perjalanannya penuh kelancaran dan tiada halangan.Di dalam perjalanannya itu dilihat seorang lelaki yang bertongkat ingin melintasi jalan.Lalu dia mendekati lelaki itu namun kecewanya tujuan dia mendekati lelaki buta itu bukan kerana ingin membantu malah dihina dan ditolaknya.Dia terasa gembira apabila telah berjaya mengenakan lelaki buta itu.Dia terus berjalan yang dikelilingi oleh rakan-rakannya.Akhirnya dia telah tiba ke destinasinya(pusat karoake) dengan mudah dan amat senang.Lalu lelaki itu masuk ke bilik karoake itu.Suaranya itu dimegah-megahkan dengan jeritan nyanyian yang melalaikan.Sehingga taksub lupa dunia.Walaupun matanya celik dapat melihat keindahan ciptaan-NYA namun tidak pernah suaranya mengalunkan pujian kepada Allah.

Melihat kepada dua situasi ini,dapatkah ada fahami antara buta mata dan buta hati?
              
Sebab Allah telah mengunci hati dan pendengaran mereka, sedangkan pada penglihatannya ada pula tutupan. Untuk mereka disediakan siksaan yang amat berat.

                                                                                                                              Al-Baqarah:7

        "Yaitu mereka yang membantah dalil-dalil Allah tanpa alasan yang dapat mereka capai. Amat besar kemurkaan Allah dan orang-orang yang beriman terhadap bantahan yang tidak beralasan itu. Begitulah Allah menutup hati setiap orang yang sombong dan bertindak sewenang-wenang!"  
                                                                                                                             Al-Mukmin;35 

 Si celik yang terang pandangannya tetapi hatinya buta disebabkan sikap yang sentiasa lalai dan alpa akan perintah Allah .Walaupun si buta itu tadi matanya buta namun cinta-NYA kepada Allah tidak pernah putus.Tidak pernah putus asa dalam menempuh dugaan dari Allah.Begitulah tafsirannya.....Janganlah kita menjadi seperti si celik matanya namun hatinya buta..


Mereka ialah orang-orang yang beriman, yang hatinya menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatilah, hanya dengan mengingat Allahlah hati orang mukmin menjadi tenteram..                                                                                                                                   
                                                                                                                                Ar-Ra'du:28

Jadilah seperti si buta pandangannya namun celik hatinya.Yang sentiasa mendambakan cinta Allah..Hidup dan matinya nawaitu kerana Allah...Semoga hati-hati kita dipelihara oleh Allah agar tidak terkena dengan virus syaitan yang sentiasa mengambil kesempatan untuk menggoda umat Nabi Adam........


AKHIR KALAM,

Kita telah tahu bahwa ada dua sisi berbeda dari jiwa manusia, yang satu mengarah kepada kebaikan dan yang satunya lagi mengarah kepada kejahatan. Bijaksana atau tidaknya seseorang bergantung pada dua sisi jiwa orang itu. Al-Qur'an memberitahu kita bahwa tingkah laku yang mengikuti nafsu adalah tidak bijaksana. Sebaliknya, setia kepada sisi baik dari jiwa membawa kepada kebijaksanaan.
                                       

No comments:

Post a Comment